sobota 12. ledna 2013

Klid v organizovaném chaosu


Momentálně u mě nastala situace, kdy potřebuji vidět konkrétní, hmatatelný výsledek své činnosti. Pocity z  neustálého vykonávání nekonečné " neviditelné" práce nejsou moc útěšné a vedou k rozhodnutí : toto se přebere, roztřídí, vyhodí , uklidí..Pod vlivem vánočního dárku v podobě prázdného  sešitu s nápisem " Maminčiny recepty" volba padla na velmi objemnou složku  s jídelními návody. Papírky a papíry v ní nashromážděné za 21 let trvání naší domácnosti, dá se říci, žijí samostatným životem.Nikdy nelze hned najít ten požadovaný a pravý. Někdy jej nenaleznu vůbec a snažím se inkriminovaný pokrm vytvořit " z hlavy" neb  :"..si to přece už pamatuji..":-) Na druhý den při hledání jiného papírku je ale dotyčný na zcela viditelném místě.. Ovšem nejlepší je, když vlivem tlaku dlouhé řady kuchařských knih složka z police spadne...Bylo rozhodnuto. Recepty používané  se přepíší do jednoho sešitu a zbytek se vyhodí !

    V době Tondova spánku jsem se rozložila na stole a zahájila přepisovací činnost. Tak- buchta Katka. Větší papír s receptem na výbornou buchtu mé dávné spolupracovnice Káti. Návod podrobný, napsala jsem si na horní část jméno autorky lahodného výrobku. Když jsem ji pak několikrát pekla, nabírala v mém okolí na popularitě a já jsem papír kopírovala a kopírovala. Káťa ani neví, že buchta už má asi navždy její jméno..Tak ten přece nevyhodím.
     Malý papírek z kroužkového bloku, v pravém horním rohu napsáno BRIGÁDA ( hlásit se- pan Malina) a pod ním recept na super závin od Drahy. Je z roku 1997, narodil se Kryštof a byly povodně. Okolí plavalo, my ne, domlouvaly se brigády..pekly záviny pro brigádníky.... a předávaly recepty . Tak ten teda taky ne.
   Recept na bramborový salát, který psal můj otec. No, tak ten taky ne...
   Kefírová buchta od Gábiny, žlutý linkovaný papír A5,uprostřed kresba koně v sedu :-) ( autorce kresby  v době vzniku byly tak 4 roky, nyní osmnáctiletá dáma..).Ten přijde také založit..
  Přepsala jsem toho málo.Při přebírání hromady " upatlaných" papírků  se vynořovaly chvíle, kdy a za jakých okolností jsme to které jídlo jedli nebo vyráběli, kdo nám dělal společnost a nálada těch chvil byla přímo cítit na jazyku..:-)
   Mám sešit, který čeká na recepty nové a velikou obálku , založenou do sešitu, s těmi starými:-).
   (Ty nepoužívané, z časopisu, jsem opravdu vyhodila:-) )
 Trochu jsem zorganizovala ten chaos a je klid.
   Bonus. maminčiny výborné hrnečkové knedlíky
   Připravíme si čtyři hrnečky ( obyčejné čtvrtlitrové) rovného tvaru, vymažeme notně rozpuštěným máslem.
                     1 hrneček polohrubé mouky
                     1 hrneček mléka s 1 rozšlehaným žloutkem
                     2 rohlíky nakrájené na kostičky
                     sníh z 1 bílku
                      lžička soli
                      lžička prášku do pečiva
Do mouky nakrájíme rohlíky, přidáme mléko se žloutkem,sůl a prdop. Nakonec přimícháme sníh.

Vymazané hrnečky naplníme ze dvou třetin hmotou a naskládáme do hrnce do vodní lázně. Voda má sahat do dvou třetin hrnečku. Necháme zavařit a pod pokličkou necháme " vařopařit" 21 minut.

Vyndáme z hrnce ( mě se osvědčilo opačným koncem naběračky za ouško hrnečku), necháme chvíli odstát, vyklepneme a nakrájíme nití na kolečka.

Jsou vynikající a žádné jiné je pro nás nenahradí :-). ( Maminka vařila z jedné ,my vaříme již ze tří dávek :-).. A asi to ještě poroste..:-) )
V případě pokusu dobrou chuť přeji


           

12 komentářů:

  1. Jak já Vám, Moniko, rozumím! Hmatatelný výsledek, to je moje zaklínadlo už řadu let a v poslední době došlo k rozšíření na "rychlý hmatatelný výsledek":-)
    A s těmi recepty je to přesné...

    OdpovědětVymazat
  2. Petro děkuji, já tak nějak doufám, že v tom nejsem sama :-).M

    OdpovědětVymazat
  3. Ahojky Moniko,
    taky mám takový chaos v receptech a sešit se už rozpadává..pořád koumám,jak to seřadit a je mi líto přepisovat recept a původní vyhodit. Jsou psané rukou té osoby, od které jsem je dostala a vždy si vzpomenu na situaci,kdy jsem recept dostala.Tak jsem vymyslela,že recept jednoduše nalepím do nového sešitu.(pokud není oboustranný..:-D
    Hodně zdaru ve vaření a pečení a přeji hezký den.
    Daška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Dášo, také jsem přemýšlela o nalepení, ale většinou jsou oboustranné..:-) a velké nebo moc malé...Ta složka to jistí. :-)Mějte se hezky, Monika

      Vymazat
  4. Taky dělávám knedlíky v hrníčku,jsou výborné.Přidávám do těsta šnytlík (pažitku) nebo petržel.A rohlík někdy posmažím na másle.(je to dobré ,ale zase je tam tuk,což není mi nesvědčí..:-D )

    OdpovědětVymazat
  5. Gratuluju k receptovému úklidu - já se čas od času taky pustím do podobného třídění (z dětství a puberty mám několik sešitů s módními obrázky z časopisů, babička nám schovávala naše obrázky a vypsiovala hlášky atp.) Je to sice vždycky na dlouho, ale ta nostalgická atmosféra stojí za to.)

    OdpovědětVymazat
  6. To jste napsala krásně.
    Mně zase Ježíšek přinesl nový adresář, chtěla jsem si do něj přepsat starý, ale nešlo to - u jmen mám různě přeškrtané adresy, jak se blízcí stěhovali, u dam příjmení, jak se vdávaly (některé i víckrát), zahraniční adresy mám většinou psané rukou adresáta, čili je to autentické, neopakovatelné ... všechno je spojené se vzpomínkami, takže prostě salátové vydání mého starého bloku budu mít asi nafurt ... a RÁDA!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a dávejte na svůj diář pozor ať se Vám nestane to co mě :vytrousila jsem jej z batohu někde ve vlaku v Itálii před třemi lety a pak marně doufala, že mi ho někdo pošle ( byla tam adresa majitele), ale nic.. :-( , M

      Vymazat
  7. Hrnečkové knedlíky jsem ještě nedělala, asi by bylo na čase je zkusit:-))
    Ajka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je určitě vyzkoušejte, jsou opravdu výborné :-), M

      Vymazat
  8. ahoj Moniko,ty knedlíky znám odminulého týdne, objevila jsem je inspirována jinými dobrými knedlíky na internetu!Miluju tyhle náhody! A máš hezký blok :-)Hanka Z.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani:-)), díky a doufám, že se uvidíme:-), M

      Vymazat